17-19 maja Downhill i Enduro w kraju nad Wisłą, Bielsko-Biała stolicą grawitacji UCI - to już wiemy! A czy na pewno wiemy wszystko o tych dyscyplinach? Pewnie dla większości z Was sprawy wydają się oczywiste, jest jednak parę nowości, nawet dla geeków...no więc, króciutko, parę podstawowych informacji o downhillu i enduro plus parę newsów:
Downhill (DHI)
- jedna trasa zjazdowa, na którą zawodnicy dostają się wyciągiem, by wielokrotnie na niej trenować a następnie ścigać się na czas, wygrywa zawodnik z najkrótszym czasem przejazdu na tej trasie
- charakterystyka tras DH Pucharu Świata UCI: szybkie trasy zjazdowe z sekcjami spektakularnych skoków i trudnych technicznych elementów, często szersze, z możliwym wyborem różnych linii przejazdu, zjazd trwa zwykle w okolicach 3 minut dla najszybszego a trasa ma w okolicach 2km
- struktura wyścigu DHI: piesza inspekcja trasy (czwartek), treningi i trening mierzony (piątek), kwalifikacje i półfinały (sobota), finały (niedziela)
- nowość w 2024: półfinały (wprowadzone w 2023) odbywać się będą w sobotę a wszystkie finały (transmitowane LIVE w TV) w niedzielę!
Gdyby porównywać do świata motoryzacji to DHI jest trochę jak F1 – nikt poza zawodnikami nie będzie tymi pojazdami jeździł na codzień, to tam jednak w ekstremalnych, ale kontrolowanych warunkach testuje się nowinki sprzętowe i robi marketing..bo Downhill to totalny show i absolutny max możliwości człowieka i sprzętu :)
Enduro (EDR)
- długa pętla zawodów z wieloma zjazdowymi odcinkami specjalnymi, na które trzeba dostać się o własnych siłach (wyciąg jest często wplatany w pętlę wyścigu, ale tylko po to, by zdążyć zjechać więcej razy), wygrywa zawodnik z najkrótszym sumarycznym czasem przejazdu wszystkich odcinków specjalnych
- charakterystyka trasy EDR: możliwie kompaktowa pętla na 5-6 godzinną wyrypę (30-50km) podczas której wiele razy ścigamy się w dół na odcinkach specjalnych (zwykle są to wąskie, trudne techniczne, naturalne singletracki o długości od kilku do kilkunastu minut), suma czasów na odcinkach specjalnych dla najszybszych oscyluje wokół 30 minut, czyli 10x tyle co na DH!
- struktura wyścigu EDR: jednorazowy trening na trasie (czwartek), wyścig (piątek)
- nowość w 2024: EDR w inny dzień niż E-EDR, dzięki temu zawodnicy mogą startować w obu dyscyplinach! (wielu tęskniło za dwudniową wyrypą...no to mają co chcieli! ..tylko kto to będzie w stanie przeżyć…)
Enduro Elektryczne (E-EDR)
W zasadzie aktualnie jest to prawie to samo co EDR, różnice są dwie:
- zawodnicy pokonują dwie różne pętle zawodów w jednym dniu!! (pomiędzy nimi mają czas na uzupełnienie baterii własnych i elektrycznych)
- poza odcinkami specjalnymi w dół, zawodnicy mają także do pokonania tzw. „PowerStage” czyli trudny technicznie, krótki odcinek specjalny pod górę
- struktura wyścigu E-EDR: jednorazowy trening na trasie (czwartek), wyścig (sobota)
W świecie motoryzacji enduro to takie rajdy samochodowe...są znacznie bliżej użytkowników i dlatego też są tak ważne dla producentów sprzętu. Czyż to nie tak jeździmy na co dzień, wolniej do góry, po to żeby się bawić w dół? To nie ważne, czy wybieramy trudniejsze, czy łatwiejsze trasy – jeśli zjazd jest tym, co nas cieszy najbardziej, to rower i trasy enduro są najlepszym sposobem i miejscem by zacząć to robić!
Jeszcze jeden ważny news: odbędzie się także wyścig enduro dla amatorów, czyli „Open Enduro of Bielsko” i to dwa razy, bo osobno dla EDR i osobno dla E-EDR!! W obu będzie limit startujących, rejestracja odbędzie się wkrótce, damy znaka jak tylko będzie otwarta!
UCI Mountain Bike World Series
Murapol- Najlepsze miejsca na świecie
#UCIMTBWorldSeries #MTBWorldCup #EnduroTrails #BielskoBiała