Troszkę teraz więcej czasu, więc skrobnęliśmy długaśny tekst o naszych działaniach, planach itp. tych zrealizowanych i tych niekoniecznie, miłego czytania
Jeśli chodzi o nasze miasto, to w ostatnim sezonie poza bieżącym utrzymaniem ośrodka udało się przeprowadzić remonty lub upgrade’y większości tras (m.in. Daglezjowego, Cygana, Cyganki, Starego Zielonego, Dziabara, dołu DH+ czy góry Dębowca). W tej kwestii podziękowania wielkie dla Murapol- Najlepsze miejsca na świecie, Cavatina Hall i Carolina Toyota Bielsko. Bardzo dziękujemy także za wasze cegiełki (zakupione opaski)!
W 2022 zostaje najtrudniejsze/najkosztowniejsze, tj. remont pozostałych tras utwardzanych (Rock’N’Rolla, Twister i Stefanka), czyli ponad 11km nawierzchni do wymiany (najwyższy czas, bo już 3 sezon odkąd ostatni raz to robiliśmy). Dzięki działaniu jako Stowarzyszenie po raz pierwszy będziemy mogli zacząć te prace, jak tylko się będzie dało, tak żeby trasy były gotowe na początek sezonu! Oczywiście koszty wykraczają tutaj poza zwykłe utrzymanie ośrodka, ale spróbujemy rozwiązać tę kwestię możliwie szybko (damy znać jak poszło!).
Ważne! Mamy zapewnienie Jarosław Klimaszewski - Prezydent Bielska-Białej, że zaoszczędzone dzięki działaniu Stowarzyszenia środki z utrzymania i remontów tras zostaną przeznaczone przez miasto na rozwój infrastruktury rowerowej: na ten moment zaproponowaliśmy pumptrack z prawdziwego zdarzenia na błoniach, oby się udało!
Jeśli chodzi o rozwój górskich ścieżek w Bielsku, w sensie budowy nowych tras, to sytuacja nie jest taka prosta jak by się mogło wydawać... Administracyjnie powoli spotykamy się ze ścianą. Rozumiemy, że w rejonie Koziej Góry/Cygańskiego Lasu, gdzie presja turystyczna/ludzka jest największa, ilość tras rowerowych jest jak najbardziej wystarczająca (tu co najwyżej można myśleć o poprawkach istniejącej infrastruktury). Są jednak elementy, których od początku nie udało się zrealizować: np. połączenie trasy RockNRolla z dolną stacją kolei na Szyndzielnię (zakładała to już koncepcja zgłoszona przez nas do Budżetu Obywatelskiego w 2015 i kolejnych latach). Na pewno przydało by się też zagospodarować rowerowo wyciąg na Dębowcu (aż się prosi!). Koncepcję dotyczącą Dębowca prezentowaliśmy w 2018 roku, z naszych propozycji trasy familijnej, skillzone oraz linii dirt/jump wstępne zainteresowanie zdobyła jedynie ta pierwsza... Fajnie gdyby trasa Sahaira zaczynała się na samej górze a nie od tego płaskiego rozpędu z R’N’R, ehhh…i wiele innych fajnych rzeczy niestety leży.. Cóż, jest jak jest, przynajmniej udało się „zjechać” przez las komunalny do Bystrej (trasa „Bystry”).. Na pocieszenie, pomyślmy, że parę lat wstecz nie mieliśmy żadnej legalnej trasy w okolicy, teraz mamy ich już ponad 40km w samym Bielsku a obok jest jeszcze Szczyrk...
Po pierwsze przydałaby się jakakolwiek trasa pozwalające zjechać z rejonu Klimczoka do Szczyrku... Walczymy z tym już parę lat i ...już parę wersji nie uzyskało akceptacji RDLP w Katowicach...a miał to być wstęp do połączenia z Bielskiem i stworzenia jednej spójnej sieci tras. Całą koncepcję zagospodarowania rowerowego rejonu pomiędzy Bielskiem a Szczyrkiem przedstawialiśmy szerszemu gronu leśników i samorządowców w RDLP w Katowicach już 3 lata temu (zakładała ona m.in. budowę łatwej trasy singletrack dookoła Szczyrku: łagodnie opadającej ze Skrzycznego przez rejon Malinowa, przełęcz Salmopolską, wokół Kotarza/Hyrcy aż po Karkoszczonkę…prawie 20km...i te widoki ahhh). Tu na razie również sprawa stoi... Damy znać jak coś drgnie!
Na trasach Enduro Trails w Szczyrk Mountain Resort przeprowadziliśmy remonty początkiem 2021. Były trudne, bo zima trwała długo i robiliśmy je już w trakcie sezonu, ciężko więc było zatrzymać wszystkich spragnionych jazdy….poprawianie naprawionych nie miało końca, ale cóż i tak było warto! No a że jeździ Was tam tak wielu i dzięki szybkiej Gondoli tak wiele razy zjeżdżacie, to i traski obrywają solidnie (pozdrawiamy w tym miejscu zapracowaną lokalną ekipę utrzymującą Szczyrkowskie trasy, bądźcie dla nich wyrozumiali
Dobra wiadomość jest taka, że w 2018 roku uzyskaliśmy zgody na budowę 18 kilometrów w Szczyrk Mountain Resort a zbudowaliśmy z tego dopiero 13.5, więc coś jeszcze powstanie i to szybciej niż później!
Inne Ścieżki
Nasz rejon: Latem 2021 stworzyliśmy szczegółową koncepcję kilkunastu kilometrów tras rowerowych dla ośrodka narciarskiego na Soszowie (świadomi aktualnych trendów oprócz tras enduro i flow zaprojektowaliśmy tam także fajnego „jump-line’a”). Trasy miały być budowane na wiosnę, ale w międzyczasie znalazł się kupiec ośrodka.. czekamy więc na rozwój sytuacji..
Małopolska: Niby pierwsze single w Małopolsce budowaliśmy w Zawoi (Babia Góra Trails), Nadleśnictwo Sucha należy jednak do Katowic, gdy o LP chodzi, więc pierwszeństwo, co do zgód uzyskanych w RDLP w Krakowie ma Rabka (o budowie ścieżek dla Eskimoo’sów pisaliśmy parę postów wcześniej, Pewnie wiecie, że na wiosnę mają powstawać trasy w rejonie Myślenic, tu pomogliśmy chłopakom w początkowej fazie pomysłu, jednak nie uczestniczyliśmy już w etapie projektowania i uzyskiwania pozwoleń, cieszymy się, że w tym roku w końcu się udało z procedurami!
Czy coś więcej? No pewnie, ale za wcześnie, by o tym mówić….
Inne nasze działania w 2022
Tu już możliwie krótko, bo sprawy są dość oczywiste:
Wyjazdy/campy/obozy: zanim sezon się rozkręci w kraju, śmigamy pojeździć do ciepłej i wakacyjnej Toskani (11-19 marca i 1-9 kwietnia. Gdyby nas zima męczyła jakoś dłużej, to dorzucimy może jakiś krótki wypad na Istrię, no a w sezonie pewnie także jakiś Camp w wersji premium, już w naszych okolicach!
Szkolenia: Szkolimy się rzecz jasna przez cały sezon, zapraszamy do zapoznania się terminem szkoleń wiosennych: kolejne terminy będziemy sukcesywnie dodawać.
Centrum testowe: Jak tylko warunki będą odpowiednie uruchamiamy naszą wypożyczalnię (kwiecień?). Znów będziecie mogli przetestować najnowsze rowerki ścieżkowe i maszyny enduro od Giant Polska i Liv Polska A tymczasem zostało parę sztuk do wzięcia z ostatniego sezonu
Zawody: Termin tegorocznych to 26-28 sierpień 2022. Enduro World Series coraz mocniej współpracuje z UCI, w związku z tymi rekomendacjami i my zacieśniamy współpracę z NOWYM zarządem PZKol, dlatego też w 2022 nasze zawody oprócz EWS-qualifiera, będą też Mistrzostwami Polski Enduro! Dodatkowo, wraz z innymi organizatorami próbujemy ponownie stworzyć Puchar Polski Enduro. Wkrótce więcej informacji w tych kwestiach tutaj i na www , na razie czekamy na nowe regulaminy od EWS/UCI.
A tymczasem narciarskie/snowboardowe pozdrowienia
Ekipa Enduro Trails
Ps. Fajnie, że w Polsce powoli przybywa singletracków, oby ten trend stał się powszechny, bo infrastruktura tego typu, to możliwie najmniejsza ingerencja w przyrodę przy dużych korzyściach zdrowotnych i turystycznych. Nie są to tylko frazesy pasjonatów, opublikowano sporo badań na ten temat, przeprowadzonych w krajach, gdzie infrastruktura tego typu istnieje znacznie dłużej: